תקרה אקוסטית – כיצד לבחור ולהתאים לחלל הבנוי?

תקרה אקוסטית מיוצרת בתצורות שונות. בין היתר, היא מגיעה בתצורה של אריחים בגדלים שונים ולפעמים גם בצורת יריעות המתאימות להדבקה (אך למעשה, זהו פתרון שמקובל בעיקר לקירות). לפני שמזמינים התקנה של תקרה המורכבת מאריחים, כדי לשים לב לאלמנטים שונים.  להלן נסביר כיצד לבחור וכיצד להתאים אותה, לחלל הבנוי, בין היתר על סמך סוג האריחים, אופי התשתית, סוג החומרים שבולעים את הרעשים והצלילים ועוד.

גודל האריחים ועיצובם

יש בנמצא גדלים שונים של אריחים שמרכיבים את התקרה האקוסטית. הבחירה בגודל המתאים ביותר נשענת על השילוב שבין פרקטיות לבין אסתטיקה. חשוב להתאים את גודל כל אחד מאריחי התקרה לעיצוב הפנים של חלל הפנים. כמו כן יש לשים לב אם ישנו שימוש נוסף, למשל אם מעל התקרה מעבירים תשתית של מערכת קירור או מיזוג. כמו כן יש בנמצא גם דוגמאות של תקרות יחסית מעוצבות ופחות סטנדרטיות. אם החלל הבנוי נחשב למעוצב ואם רוצים לשמור על אסתטיקה גבוהה, אפשר בהחלט להביא זאת בחשבון. הדגמים הסטנדרטיים, מתאימים למשל למשרדים סטנדרטיים.

סוג החומר והתשתית הנדרשת

תקרה אקוסטית מיוצרת מחומרים שונים, חלקם טבעיים יותר וחלקם תעשייתיים יותר. בין היתר, ישנן תקרות שמכילות מרכיבים כגון פיברגלס, יש צמר סלעים ויש גם חומרים נוספים. חומר שנחשב למאוד מבוקש כיום בתחום זה עשוי ממרכיבים שכוללים גבס ויש גם חומרים בעלי הרכב מינרלי מתוכנן היטב.

אגב, מלבד הבחירה בחומר שמתאים לצרכים שלכם, כדאי לשים לב גם לאופן שבו התקרה הזאת מולבשת, האם יש צורך בהקמת תשתית מקיפה או שאפשר להשתמש בתשתית הקיימת בתקרה הנוכחית. אפשרי שימוש בפאנלים, רשתות וחיבורים שמולבשים בין חלקי התקרה. יש תקרות שאותן מרכיבים באופן שמקל על פירוק חוזר ועל תחזוקה שוטפת.

איכות האקוסטיקה וצפיפות החומר

לבד מאלמנטים של ייצוב ואופי ההתקנה, חשוב להתרשם מאיכות האסתטיקה שצפויה להעניק התקרה האקוסטית. רמת האקוסטיקה הינו פועל יוצא לא של גודל אריחי התקרה השונים אלא של סוג החומר. כאשר החומרים צפופים יותר ודחוסים יותר, בדרך כלל האקוסטיקה שתתקבל תהיה ברמה הגבוהה ביותר. עוד חשוב לציין שיש הבדל בין חללים שרוצים למנוע בהם כניסת רעש לבין חללים שבהם רוצים למנוע יציאת רעש. כמו כן, יש הבדל בין אקוסטיקה הנדרשת באולם קונצרטים או באולפן הקלטות (שם רצוי שהצליל לא יבלע בתקרה) לבין תקרה במפעל, שם אין ציפייה שהרעש יוחזר מהתקרה לרחבי החלל.